Napredujú vďaka vzdelávaniu

Lekárnici z lekárne Sever v Prievidzi sú dôkazom toho, aké dôležité je vzdelávanie, spokojnosť, ale aj vzťahy zamestnancov na pracovisku. Aj počas pandémie COVID-19 sa ukázala sila zomknutého kolektívu, ktorý sa v lekárni Sever snažil poskytnúť svojim pacientom aj počas krízovej situácie všetko, čo potrebovali. Byť lekárnikom znamená neustále odborne napredovať, vzdelávať sa a mať aktuálne informácie nielen z oblasti farmácie, ale aj legislatívy, ekonomiky či marketingu. Jedným z užitočných zdrojov sú podľa ich slov aj vzdelávacie akcie virtuálneho zoskupenia PLUS LEKÁREŇ a UNIPHARMY – 1. slovenskej lekárnickej akciovej spoločnosti.

Mgr. Petra Chovancová

Je lekárnička, ktorá pôsobí v lekárni Sever už 25 rokov. Počas tohto obdobia sa zoznámila so súčasným majiteľom lekárne, PharmDr. Filipom Pavlendom, ktorého zaúčala do lekárnickej praxe. Majú výborný vzťah. Pre oboch je základom komunikácia, ako v kolektíve, tak aj smerom na pacienta.

Lekárni Sever v Prievidzi ste verná už 25 rokov, aká bola vaša cesta k povolaniu lekárničky?

Po základnej škole som sa rozhodla ísť študovať za farmaceutickú laborantku na základe odporúčania mojich rodičov, keďže mamina je chemická laborantka. V treťom ročníku som išla na povinnú prax do lekárne Sever. Od začiatku som tu bola spokojná, oslovilo ma to tu tým, že je to taká malá rodinná „lekárnička”. Keď som prišla prvý deň do práce, bolo to tu také komorné, ponúkli mi kávu. Dala som si ju napriek tomu, že som vtedy kávu nepila. Stal sa z toho rituál. Každé ráno pri káve sme sa porozprávali. Po maturite v roku 1995 som sem nastúpila na pozíciu farmaceutickej laborantky. Pracovala som tu do roku 2000. S Mgr. Martou Veterníkovou, mojom vtedajšou nadriadenou a majiteľkou lekárne Sever, sme si veľmi dobre sadli, a práve ona ma motivovala, aby som išla študovať ďalej, lebo vo mne videla potenciál. Aj počas štúdia na vysokej škole, vždy keď som mohla, som sem chodila na brigádu, aj na prax. Následne som sem nastúpila ako magistra a urobila som si atestáciu, opäť s podporou mojej šéfky. Mala som na starosti aj študentov počas praxe. Medzi nimi bol aj Filip Pavlenda (pozn. redakcie, teraz už PharmDr. Filip Pavlenda). Následne už Mgr. Veterníková zvažovala odchod, ja som plánovala rodinu, preto som jej ponuku prevziať lekáreň odmietla, a lekáreň prevzal v tom čase ešte magister Pavlenda.

Rozmýšľali ste niekedy nad zmenou profesie, či pracoviska?

Po materskej dovolenke som váhala. Absolvovala som pohovory do iných lekární, ale mala som pocit, že tam ide len o čísla. Na pohovore som sa pýtala, čo mi ponúkajú okrem peňazí? Bola som zvyknutá na priateľský prístup z lekárne Sever. Nevedeli mi ponúknuť nič iné, len čísla. V tejto lekárni mám vzťah so zákazníkmi, s lekármi, volajú ma familiárne pani Peťka, a to ma tu drží. Prešla som si všetkými profesiami. Som verná jednej lekárni 25 rokov, z toho 5 rokov popri štúdiu. Funguje tu spolupráca, nikto sa nevyvyšuje. Vždy som si vážila prácu každého jedného človeka. V lekárni Sever to tak je, máme dobré vzťahy. V iných lekárňach panuje hierarchia.

Ako ste spomínali, zákazníci vás už poznajú a máte medzi nimi priateľov, čo vás okrem toho na práci baví? 

Komunikácia je u mňa základ, či v kolektíve alebo s pacientmi. Aj preto som v tejto lekárni veľmi spokojná. Pacienti ma už veľmi dobre poznajú, keďže som tu vyrastala a niektorí chodia len ku mne. Táto práca je pre mňa poslaním, neviem si predstaviť, že by som robila niečo iné. Keď to vidí môj 10-ročný syn, chce ísť v mojich šľapajách. Aj počas pandemickej situácie sme všetci chodili do práce, aj keď so strachom. Zo začiatku sme mali veľmi dlhé rady, bola to vypätá situácia.

Ako sa zmenila oblasť lekárenstva? Aplikovali by ste niečo z minulosti aj v súčasnosti?

Bola som laborantka a robilo sa oveľa viac individuálne pripravovaných liekov. Teraz sa pripravujú minimálne. Uvítala by som, aby sme mali možnosť počas výpadku niektorých liekov, si ich pripraviť individuálne. Teraz sa však tomu už nedá venovať, všetko je cez erecept. Mám pocit, že kedysi to bolo „ľudskejšie”, pacientov som poznala po mene, teraz vidím len rodné číslo. Celá spoločnosť sa mi zdá byť o číslach.

Ako hodnotíte spoluprácu so spoločnosťou UNIPHARMA?

Spoluprácu hodnotím výborne. Spoločnosť UNIPHARMA si pamätám od doby, keď pôsobila v Prievidzi a viem, že pred tým v Koši. Objednávky sme robili ručne. Dlhé roky bola našou operátorkou Darinka Tomanová, teraz máme Andrejku Slobodovú, s ktorou sa veľmi dobre komunikuje. Chodievam aj na akcie UNIPHARMY a rada chodím na školenia, ktoré nám pomáhajú naučiť sa komunikovať s pacientmi, odhadnúť ich osobnosť a vyhodnotiť, kedy sa s nimi nehádať. Určite to je aj rokmi praxe. Pre mňa je komunikácia život.

Aký máte názor na členstvo lekárne vo virtuálnom zoskupení PLUS LEKÁREŇ? V rámci neho máte možnosť ponúkať produkty privátnej značky, aké máte s nimi skúsenosti?

Kladne hodnotím, že ako súčasť PLUS LEKÁRNE môžeme využívať marketingové nástroje a vďaka nim konkurovať, keďže v Prievidzi je veľmi veľa lekární. Ľudia sú zvyknutí na akcie a leták, prídu si vtedy nakúpiť. Privátnu značku ponúkam najmä starším, ktorí si nemôžu dovoliť drahý doplnkový sortiment. Je to pre nich lacnejšia alternatíva, ktorá sa kvalitou vyrovná ostatným produktom.

 

PharmDr. Filip Pavlenda

Je majiteľ lekárne Sever v Prievidzi, ktorý má za sebou úžasný tím. Váži si, že na svoju zástupkyňu, Mgr. Chovancovú sa môže 100 % spoľahnúť. 

Majiteľom lekárne ste sa stali v roku 2015. Mgr. Chovancová tu pôsobí už 20 rokov. Aký vzťah ste si za túto dobu vybudovali?

Ako spomínala, mala ma „pod palcom“, keď som prišiel na lekárenskú prax. Keď som sa potreboval niečo opýtať, alebo poradiť, bola tu pre mňa. Chodil som sem vypomáhať, aj keď som sa ešte nevenoval naplno lekárni. Zaujímavosťou je, že keď som končil prax, Mgr. Chovancová pre mňa pripravila test zábavnou formou. Zahŕňal otázky, ktoré som naozaj potreboval na skúšky, ale aj vtipné otázky, napríklad: „čo si bude táto pani pýtať?”, keď sa vedelo, že tá pani chodí stále po ten istý liek. Poznáme sa teda už odvtedy, je tu najdlhšie a mám voči nej rešpekt, teraz je moja zástupkyňa. Viem, že sa na ňu môžem 100 % spoľahnúť, aj keď niekde som alebo idem na dovolenku. Druhá farmaceutická laborantka je tu takmer 15 rokov.

V lekárni Sever pôsobí 5 ľudí. Zdôveria sa vám zamestnanci so svojimi názormi, prípadne vám prezradia niečo zo svojho súkromia?

Tým, že sme menšia lekáreň, menší kolektív, je to také priateľskejšie, poznáme sa celkom dobre, aj čo sa týka rodinných záležitostí. Nemajú problém povedať mi svoj názor, keď sa im niečo nepáči, aj keď niekedy oponujem. Som skôr priateľský typ. Všetko vieme vyriešiť vzájomnou dohodou.

Pomáha pri práci a motivácií zamestnancov aj to, že ich dobre poznáte? Čo si myslíte, že je pre zamestnanca v jeho práci najdôležitejšie, čo sa týka pracovného prostredia?

Áno, pomáha mi to. Viem, že nemôžem dať robiť všetko všetkým, lebo nie každému vyhovuje každá práca. Napríklad, čo sa týka rôznych technických noviniek. Rád by som stále napredoval, aj v inováciách, ktoré nám uľahčia robotu. Pýtam sa na názor svojich zamestnancov a počúvam ich. Myslím, že sme dobrý kolektív, vďaka čomu sa v práci cítia dobre, ale určite je to aj tým, že sme malý kolektív. Vo veľkom kolektíve býva veľa charakteristických a osobnostných čŕt, vzniká skupinkovanie a pod. Motivovať ich iným spôsobom už nemusím, lebo svoju prácu berú ako poslanie, snažia sa vyjsť v ústrety pacientovi. Sami chcú robiť to, čo robia. Nepotrebujú moju ruku na to, aby sa správali tak, ako by sa farmaceuti mali voči pacientom a podobne. Viem, že mali aj iné pracovné ponuky, ale ostali tu. Myslím, že je pre nich výhodou flexibilita, keď sa niečo stane zo dňa na deň, tak vieme zaskočiť jeden za druhého. Jeden príklad, ktorý hovorí za všetku česť, sú posledné mesiace. V pandemickej situácii tu boli všetci, nikto nevyužil možnosť ísť na OČR, ale statočne tu bojovali. Nápor bol veľký, aj po psychickej stránke. Bolo ťažké zabezpečiť všetko potrebné. Išli do práce a pomohli, je to ich poslanie. Preto musím povedať, že klobúk dole, ako to všetko zvládli.

Uviedli ste, že chcete stále napredovať v inováciách. Za posledné roky pribudlo lekárnikom množstvo nových inovácii, činností a povinností – ezdravie, FMD. Aké s nimi máte skúsenosti?

Technické veci zostávajú viac menej na mne, aby som to vyskúšal a naštudoval, potom to odovzdávam zrozumiteľnejšou formou. Čo sa týka inovácii, napr. ezdravie je dobré, doktorom pomáha elektronické predpisovanie a ako sa ukázalo aj v čase pandémie, bolo prínosom. Keď však padne internet, robia údržbu, tak vtedy to robí problémy. Ezdravie, ak funguje, je to pozitívne, horšie je to s FMD. To zdržuje pri expedícii, problém s originálmi sme nikdy nemali. Chápem tie obavy, ale podľa mňa to malo byť vyriešené na úrovni distribúcie. Je to pre nás veľmi zaťažujúce. Zdržuje nás to a náklady s tým spojené zostali na nás, nedostali sme žiadne úľavy, dotácie. Padlo to na našu hlavu ako aj ezdravie, kde tiež boli zvýšené náklady. Verím, že po korone sa to zmení, a uvedomia si, že sme dôležití ako poskytovatelia zdravotnej starostlivosti, boli sme v prvej línii.

Čo by podľa vás pomohlo lekárnikom pri ich práci v lekárni, čo sa týka legislatívy?

Ocenil by som, keby sme boli lepšie ohodnotení za prácu, napr. ako v Rakúsku, 5 eur za každý výdaj, len neviem, kto by to mal platiť. Najlepšia by bola kombinácia marže a kompenzačného poplatku. Uvidíme, čo bude v budúcnosti, lekári starnú, možno nám pribudnú nové povinnosti, kompetencie. Bolo by dobré, keby s nami vlády komunikovali.

Od začiatku svojho pôsobenia v lekárni spolupracujete aj s UNIPHARMOU, máte svojho obchodného reprezentanta i operátorku. V čom je táto spolupráca prínosom?

Reprezentant je Jožko Húska, s ktorým je to už na kamarátskej úrovni, snaží sa splniť všetko, čo potrebujeme. Operátorku máme teraz pani Andrejku Slobodovú. Spolupráca je na skvelej úrovni, snaží sa vybaviť všetko, čo je v jej kompetenciách. Spolupráca s UNIPHARMOU bola doteraz bezproblémová, až na situáciu počas pandémie COVID-19, ale vtedy bol problém s dostupnosťou niektorých liekov všade, nikto to nečakal. Je to pre všetkých poučením do budúcna, aby sa to neopakovalo.

Ste členom virtuálneho zoskupenia PLUS LEKÁREŇ. V čom vidíte výhody?

PLUS LEKÁREŇ je pre nás prínosom a pomáha nám najmä, čo sa týka marketingu. Má reklamy, letáky. Keby si to máme robiť sami a dohadovať s výrobcami, bolo by to náročné. Je to taká barlička, o ktorú sa opieram. Čo sa mi páči najviac, sú napríklad regionálne stretnutia lekárnikov, tie posledné priniesli inovácie a nový štýl. Hodnotím to veľmi kladne. Bol som aj na akadémii PLUS LEKÁREŇ. Moja profesia si vyžaduje neustále vzdelávanie čo je prínosom aj pre pacientov.

Spracovala a foto: Mgr. Ing. Denisa Ižová