Chcete byť inovatívnym lekárnikom?

Inovácia je často skloňovaným výrazom v mnohých odvetviach trhu. Každý moderný podnikateľ vie, že inovácia je cestou k dlhodobému rozvoju a úspechu. Investuje sa mnoho do nových technológií, prestavujú sa prevádzky podľa najnovších trendov, komunikuje sa zo zákazníkmi prostredníctvom sociálnych sietí. Čo však inovácia naozaj je a ako ju dostať do lekárne?

 

V súčasnom období lekárnici riešia najmä prevádzkové problémy a všetko svoje úsilie venujú čo najefektívnejšej pomoci pacientom. A to je správne. Každá kríza však raz skončí, a preto je nutné dívať sa aj do budúcnosti a hľadať cesty, ako svoju lekáreň, či výdajňu zdravotníckych pomôcok posunúť vpred. Každému hneď napadne, že inovovať znamená vynaložiť veľké množstvo peňazí na moderné technológie, s ktorými sa navyše personál lekárne len ťažko stotožňuje. Inovácie však nepredstavujú iba nové zariadenia, ale aj nové nápady alebo metódy a proces odhaľovania nových spôsobov, ako robiť veci.

Inovácia nie je technológia, inovácia je myšlienka

Cieľom by malo byť vytvoriť inšpiratívnu inováciu. Čo však je tou správnou inováciou? Asi každému napadne progresívna technológia. Tá je síce dobrým nositeľom imidžu modernej lekárne, no nemôže byť imidžom samotným. Za využitím konkrétnej technológie musí byť celá „filozofia” – inak je to ako stavať dom na piesku. Darmo si do lekárne dám moderný informačný systém, ak čas, ktorý mi ušetril pri práci, nevenujem správnej komunikácii s pacientom. Darmo nasadím elektronické cenovky, ak nie je správne nastavená cenotvorba v mojej lekárni. Darmo miniem peniaze na technológiu, ktorú nepoužívam, alebo nepotrebujem. Prvým krokom je teda začať myslieť správnym spôsobom a inováciu budovať od základov – teda od myšlienky.

Mení sa generácia pacientov aj lekárnikov

O inováciách a inovatívnom myslení je dôležité hovoriť viac ako kedykoľvek predtým. Do lekární prichádza nová generácia pacientov, ale aj personálu, pre ktorých sú absolútnou prirodzenosťou moderné technológie a spôsob života s nimi spojený. Hľadajú nové veci, ktoré predchádzajúca generácia nevyžadovala. Štúdia McCann Worldgroup z roku 2011, ktorá bola vykonaná na 7-tisíc mladých ľuďoch (16 – 30 rokov) z celého sveta ukázala, že 53 % mladých ľudí by radšej stratilo čuch, než by sa vzdalo technológií. Výsledky tejto štúdie boli šokujúce, no je nutné s nimi pracovať.

Mladí ľudia generácie Z (nar. 1996 – 2009) sa o chvíľku stanú najväčšou kúpnou silou. 55 % generácie Z využíva svoj smartphone 5 a viac hodín denne, 26 % ho využíva až 10 a viac hodín. Sú ochotní prijať zmeny vo väčšej miere, ako to robila generácia predtým. Skôr, než navštívia lekáreň, kontrolujú veci na internete, fenomén zvaný doktor Google je nám všetkým dobre známy. Keď nastúpia do zamestnania očakávajú, že budú môcť pracovať s modernými technológiami. Chcú nové spôsoby komunikácie. Mnoho štúdii ukázalo, že sa musíme pripraviť na spoluprácu s ľuďmi s úplne novým spôsobom myslenia aj správania.

Prichádza doba smartfónová

Do lekární sa nové technológie prenášali vždy z obchodného segmentu. Dnes si to už ani neuvedomujete, ale zavádzanie informačného systému, čítačiek čiarových kódov, webových stránok, neskôr dotykového rozhrania, vernostných kariet, či web-shopov prišlo práve z obchodnej sféry a stalo sa bežnou súčasťou práce v lekárni. Rozvoj bude určite pokračovať, a preto je dobré zamýšľať sa nad tým, aké ďalšie technológie do lekární priniesť. Akceptujte pohľad novej generácie pacientov aj zamestnancov a snažte sa ho preniesť do každodennej práce v lekárni. Napriek tomu, že dnes máte zrejme iné starosti, je dobré sa pripraviť do budúcnosti.

Ako to spraviť? Možností je mnoho. Od niektorých foriem internetového nákupu, cez elektronizáciu cenoviek, moderný vernostný systém až po tabletové riešenia umiestnené priamo v lekárni, ktoré uľahčia komunikáciu s pacientom. Tieto zmeny by mali podtrhnúť jedinečnosť práve vašej lekárne a pomôcť ponúknuť lepšiu službu vašim pacientom. Postupne vám riešenia od spoločnosti NRSYS v jednotlivých segmentoch predstavím aj ja v ďalších článkoch a na mojich prednáškach.

Ak sa budete chcieť poradiť, neváhajte kontaktovať našich obchodných zástupcov, ktorí vám ochotne poradia s ohľadom na vaše možnosti. V prvom rade si však vy musíte ujasniť, aká je tá vaša „inovatívna cesta”, v čom ste jedineční a čo chcete svojim pacientom povedať a ponúknuť. Pretože inovácia nie je iba technológia, je to najmä myšlienka.

 

autor: Ing. Jozef Fiebig

výkonný riaditeľ NRSYS s.r.o.

článok bol uverejnený v májovom čísle časopisu Lekárnik